onsdag 12. januar 2011

Vel gjennomført *mini week of social events*

The band on the Ceilidh night

Flyturen gikk smertefritt, og vi landet i Edinburgh on time. Da Snorre og jeg gikk ut for å spise middag i Edinburgh fant vi ut at restaurantene normalt stenger matserveringen kl.22.00. Så for dere som ønsker å ta en tur til Scotland, så kan dette være greit å vite ;) Ellers er Edinburgh en nydelig by, med flotte bygninger! Samtidig også nokså turistifisert, med bagpipers på gatehjørnene og folk kledd ut som Mel Gibson i Braveheart.

Snorre og jeg drog fra Edinburgh til Glasgow med toget. I ettertid har jeg hørt at bussen er billigst, så det blir nok mest buss fremover. Og etter Snorre tok tube+tog+buss Glasgow-Edinburgh airport, har jeg funnet ut at det er mer smooth å ta buss fra Glasgow til Edinburgh airport, så det får bli neste gang, Snorre :)

Ellers startet Welcome and Introduction torsdag 6. januar. Vi blir vel ivaretatt av universitetet her, og alt går på skinner. På kvelden arrangerte The International Society "a drink & light finger buffet". Hyggelig sosial get-together!

Dagen derpå var det enda mer Information, og ut på ettermiddagen drog vi på en Bus Tour of Glasgow. Vi hadde en veldig morsom Scottish guide! Jeg har nå plukket opp hans uttrykk; "no bother" - synes det er litt artig! På kvelden var det merkelig nok ingenting organisert, så jeg og noen nye venner hadde cheese and wine på en italiensk restaurant. Yummi!

Oog så var det siste dag med social events, hvor vi hadde en guidet Bus Tour of Edinburgh, samt en ceilidh dans på kvelden, arrangert av The Glasgow University Union. Ceilidh er scottish folkedans, kjempeartig! Nokså likt norsk folkedans som vi hadde på barneskolen.. Etter den kvelden går jeg for "the brave norwegian girl" - siden jeg så å si var en av de første på dansegulvet, hehe.

Mandag startet forelesningene. Jeg har nå hatt to lectures i Forensic Medicine. Foreløbig er det helt topp! Jeg har også registrert meg, slik at jeg har tilgang til "the library", og ordnet meg "moodle" - hvor all kommunikasjon av de ulike emnene jeg tar publiseres. ¨

I løpet av min tid her så lang så har været vært ganske likt som i Bergen. Snø, regn, is, sol, regn osv.. Scottene kaller ekte bergensk (og Glasgowsk) vær for Dreich weather. Jeg sa til Allison at Bergen var ranket som den byen i verden hvor det regner mest, hvorpå hun responderte at det måtte være etter Glasgow :)

Well, so far so good in Glasgow!! =)

3 kommentarer:

  1. Dette høres bra ut Hege :D Kos deg videre!

    SvarSlett
  2. Wee, første kommentar! Takk for det, Kristine :) Skal kose meg masse! Ser ut som om du og har det fint med snowboarding for tiden =)

    SvarSlett
  3. Høres ut som du trives, det er flott! Gleder meg til videre oppdateringer utover semesteret:)
    Klem fra Ine

    SvarSlett