onsdag 2. mars 2011

Isle of Skye tur med The International Society

Bilde av Portree
Lørdag morgen 26.02 kl 08.00 møtte jeg opp ved Main Gate i University Avenue klar for tur til the Isle of Skye. Det var ingen av de jeg kjenner som skulle på tur denne helgen, så jeg var spent på hvordan dette skulle gå.
Jeg fikk tak i setet bak bussjåføren og fikk selskap av en inder som heter Guru. Vår første stopp var ved Loch Lomond, hvor vi hadde en liten photoshoot av innsjøen. Da vi drog videre stjal Hojjat setet ved siden av meg, og Guru ble ”the co-driver” for resten av turen. Hojjat er lederen av the International Society, og er ”reiselederen” på de helgeturene han er med på.
Bussjåføren – Robert – var veldig pratsom, og forklarte oss ting om Skotland underveis på turen. På vår neste stopp overfor Glencoe walley fortalte han oss historien om Glencoe. Medlemmer av Campbell klanen, gamle fiender av MacDonalds klanen, ble beordret til å søke tilflukt hos MacDonalds hjem i Glancoe, bli kjent med dem, oppnå deres tillitt, for så å ta livet av enhver MacDonald under 70 år. Massakren i Glencoe 1692 er en av de blodigeste dagene i Skotlands blodige historie.  Barbariteten av massakren skapte offentlig avsky – på grunn av misbruken av gjestfriheten som MacDonalds klanen hadde vist Campbells klanen. Etter Robert forklarte oss historien om Glencoe satte han på en sang som omhandlet denne massakren.
Vår neste stopp var Eileen Donan Castle. Dette er sagt å være det mest avbildede slottet i hele Skotland, det er blant annet på forsiden av guideboken min over Skotland – Insights Guides.
Da vi kom til Isle of Sky avgjorde vi at vi skulle kjøre opp til nordsiden av øyen for litt sightseeing før vi tok inn på gjestehuset i Portree. Vår første stopp på Isle of Skye var ved The Man Of Storr. Dette er en ”stone pinackle” som er over 160 fot høy. Ganske stilig. Dernest stoppet vi ved Lealt for å se på fossen der. Jeg må bare si at den ikke var i nærheten av de fossefallene som er i norsk natur.
Fra Lealt gikk det en sti ned til sjøen ved siden av fossen. Hojjat, Charlotte, Claire og jeg gikk ned til sjøen hvor vi fant et rart bygg og en ruin. Inni det rare bygget fant vi en hodeskalle og en del saueull, utenfor fant vi mange bein. Det var tydelig at en stakkers sau hadde vært på ville veier her.
Etter Lealt drog vi til Mealt Waterfall and Kilt Rock. Her var det en foss som faller 300 fot ned i vannet, men som ofte blåser vekk før den faktisk når vannet. Hvorfor denne steinen heter ”Kilt Rock” er fremdeles noe uklart.
Dernest vente vi til tilbake mot Portree, den største byen på øyen. Jurate, Linxci og jeg hjalp Hojjat med å lage middagen – chili con carne. Supergod middag!
Søndagen var det opp tidlig for mer sightseeing. Før vi drog av gårde rakk jeg en tur nedom kaien i soloppgangen. Veldig idyllisk og vakkert!
Så var det mer sightseeing av Isle of Skye og fortellinger fra Robert. Robert fortalte blant annet en vits: “The only good thing that came out of England was the road”. For å forstå vitsen er det viktig å ha i bakhodet at Robert er Skotsk.
På fastlandet igjen stoppet vi i Fort Augustus, hvor Loch Ness er. Derfra bar det forbi Ben Nevis, Storbritannias høyeste fjell på 1344 meter. Vi kjørte også forbi en del strekninger hvor West Highland Way går. Jeg ble veldig giret på å gå denne turen, idet naturen var så flott. Særlig i solskinnet som værgudene hadde gitt oss på vår ferd til Isle of Skye! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar